söndag 9 juni 2013

Första sommarveckans uppdrag

Första lediga veckan börjar nå sitt slut, och som utlovat har jag dokumenterat ett trädgårdsprojekt och ett slöjdprojekt. Det största trädgårdsprojektet den här veckan har varit att göra ett grönsaksland. Bilden nedan är tagen i ett ganska tidigt skede, nu är även den fjärde lådan fylld med mylla och staketet på två sidor lite högre. Visar mer bilder sen när det (förhoppningsvis) grönskar lite mer.
Det halvfärdiga grönsakslandet

Det andra projektet har varit att färdigställa en trikåtubhalsduk gjord enligt Hennihennis instruktioner. Den tog kanske tio minuter att klippa till och sy. Jag har använt mig av overlock medan det i mönstret är sytt med "vanlig" symaskin och raksöm. I veckan var jag till Helsingfors och tillsammans med Linda var vi till Marimekkos fabriksbutik. Där köpte jag trikårestbitar och en av bitarna konstaterade vi räcka perfekt till en tubhalsduk. För att kunna använda tyget till något annat senare, fållade jag inte kanterna alls utan sydde bara ihop kortändorna med overlocken. Enminutshalsduken är gjord av enkelt tyg, medan den som tog tio minuter  är i dubbelt tyg.
Restbitar från Marimekko

Den grårandiga är den snabba versionen och den blårandiga en lite mer avancerad version.

1 kommentar:

  1. Oj, vilken mysig liten trädgård du har! Jag blev också väldigt intresserad av en overlock när jag läser i din blogg. Att sick-sacka är verkligen inte favoritmomentet när det gäller att sy. Dessutom gissar jag att trikåsömnad sku bli lite roligare också. Har du varit nöjd med din Bernina?

    SvaraRadera